پاراموتور چیست ؟

پاراموتور در واقع همان چتر بازی ( پاراگلایدر ) است که به وسیله یک موتور به عنوان پیشران مورد استفاده قرار می گیرد ؛ فردی که پاراموتور کار است ، موتور کاربراتی ( و یا هر نوع موتور دیگری ) را به وسیله یک شاسی فلزی و بند های پارچه ای مانند کوله پشتی به پشت خود می بندد ، و چتر یا بال یا همان گلایدر به دو طرف این شاسی متصل است و توسط دو بند کنترل می شود . به این موتور که شبیه موتور های هواپیماهای کوچک است یک پروانه حدودا 1 متری متصل است و به دلیل جریان انداختن هوای پرفشار موجب برخواستن چتر و فشار اوردن به سمت جلو می گردد .از آنجایی که فرد با فشار زیادی رو به جلو در حرکت است طی فرایند فیزیکی بال یا چتر نیز به دنبال نفر کشیده می شود و به دلیل وجود دو لایه تو خالی ، چتر پر از هوا می شود و این عوامل به کمک یکدیگر موجب پرواز فرد می شوند .

انواع پاراموتور :


 

پاراموتور ها انواع مختلفی دارند و تفات آن ها معمولا در شکل و حالت شاسی آنهاست و در انجین موتور معمولا شبیه به هم هستند ، البته انجین های مختلفی با قدرت های مختلف در بازار موجود هستند اما مکانیزم بیشتر آن ها یکی است .

برخی پاراموتور ها مانند عکس بالا به شخص متصل می شوند اما برخی دیگر با دارا بودن یک شاسی بلند و چرخ ، آسایش بیشتری را برای سرنشین فراهم می آورند  که نمونه هایی از آن ها را در عکس های زیر میبینید  .

 

پاراموتور های الکتریکی


 

طبیعتا پاراموتور الکتریکی از هر نظر بهتر از پاراموتور های بنزینی است زیرا هم صدای کمتری ایجاد می کند و هم وزن بسیار کمتری خواهد داشت ، در کنار اینها می توان به مزایایی همچون کنترل آسان تر دور موتور و حذف قطعات مزاحم و همچنین استارت آسانتر اشاره داشت .

اما مهمترین موضوع در موتور های الکتریکی ذخیره انرژی یا باطری آنهاست ، باطری به سرعت انرژی خود را از دست می دهد و شما نمیتوانید مدت زیادی را در آسمان باشید ، استفاده از باطری های بزرگ نیز به دلیل وزن زیاد مانع پرواز می شوند ؛ هر چند با پیشرفت تکنولوژی باطری ها و روی کار آمدن باطری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری  می توان عمر بیشتر و ماندگاری بیشتری را انتظار داشت اما به دلیل نو بودن این تنولوژی فعلا نمی توان موتور های الکتریکی را به طور کامل جایگزین موتور های بنزینی نمود .

بال پاراموتور (چتر )


در واقع چتر های پاراموتور همان چتر هایی است که به عنوان پاراگلایدر استفاده می شود یا به بیان ساده تر پاراموتور به پاراگلایدر وصل می شود ، این چتر ها به صورت سلولی تهیه شده اند بدین معنا که دو لایه با فاصله چند سانتیمتر موازی با هم هستند و به صورت افقی بهم دوخته شده اند و سلول هایی را پدید اورنده اند که جریان هوا را از بین خود عبور می دهند و موجب افزایش کیفیت پایداری و مانور آن ها می شود ، تعداد صلول ها و اندازه چتر ها متفاوت است و بستگی به وزن موتور و فردی که از آن استفاده می کند دارد . چتر های پاراموتور توانایی تحمل وزن بیشتری را نسبت به پاراگلایدر ها دارند .

 

نمونه-چتر-پاراموتور-115x73

لازم بذکر است که برای استفاده شخصی از پاراموتور نیاز است که حتما دوره مقدماتی پاراگلایدر را سپری نمایید .

 

 

نویسنده : اشکان مهین فلاح

منبع : سایت پاراموتور www.para-motor.ir

ashkan

عاشق پرواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *