آموزش خلبانی – نکات ایمنی و پزشکی ( قسمت 2 )

درس شماره 2 – آموزش نکات پزشکی و ایمنی ضروری در پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور

برای مشاهده سایر دروس آموزشی اینجا کلیک نمایید

توصیه پزشکی ما  :

نکات پزشکی در ورزش های هوایی عموما مربوط به وضعیت جسمانی و سلامت فرد است و ما در جایگاهی نیستیم که توصیه های پزشکی به افراد داشته باشیم ، توصیه اکید ما این است که قبل از انجام این ورزش های هوایی حتما  تست های کامل پزشکی را در بیمارستان های مجهز به آزمایشگاه و یا مراجعه به پزشک های متخصص خلبانی ( برخی پزشکان عمومی و یا متخصص آموزش های لازم را در علوم پروازی دیده اند و به عنوان پزشک خلبان شناخته می شوند ) انجام دهید .

شاید تصور کنید که تنها هشدار این ورزش به بیماران قلبی باشد ، اما سالم ترین افراد نیز ممکن است دچار افت فشار خون شوند و همین امر در ارتفاع بالا می تواند بسیار بسیار خطرساز باشد ، چرا که شما زمان کافی را برای تنظیم فشار و یا خوردن و آشامیدن را ندارید . این تنها یک مثال بارز از مشکلات ناشی از پرواز است که ممکن است حتی برای حرفه ای ها هم اتفاق افتد .

ممکن است شما بر اثر استرس شدید دچار افت فشار شوید و  در طول زندگی این مورد را تجربه نکرده اید پس تصور می کنید مشکلی ندارید اما از بخت بد در یک پرواز اتفاق خاصی رخ می دهد و تمرکز خود را از دست می دهید و دچار استرس می شوید و همین موضوع می تواند به قیمت جان شما تمام شود و هزاران دلیل دیگر که یک مربی نمیتواند آن ها را تشخیص دهد .

لذا توصیه اکید ما بر این است که چکاپ کامل پزشکی انجام دهید و بجز مشاوره با پزشک متخصص هرگز از کسی مشاوره نگیرید .


توصیه های ایمنی :

ما در این سری از آموزش ها که به صورت رایگان در اختیار کاربران عزیز قرار گرفته است بیشتر به بیان نکات اصلی و مهم خواهیم پرداخت و نکته های کوچک یا خاص را می توانید با مطالعه سایر بخش ها و یا خرید محصولات ما بدست آورید .

اطلاعات کافی در باره این ورزش مهمترین اصل ایمنی :

پاراگلایدر یا پاراموتور محدود به یک سری قانون خاص نیست و تا تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای و مربی درجه یک حدود 10 سال زمان نیاز است لذا کلیه افرادی که گواهینامه پایه خلبانی اخذ می کنند باید توجه داشته باشند که موارد بیشماری در این ورزش وجود دارد و دانستن بخش های اصلی آن می تواند تا حد زیادی به ایمنی شما کمک کند .

این بدین معناست که اگر شما اطلاعات کافی را از تمامی مراحل خلبانی پایه تا تبدیل شدن به یک مربی داشته باشید خیلی راحت تر خواهید توانست جلوی احساسات خود را گرفته و از اقدامات پرمخاطره پرهیز کنید .

حتی اگر مراحل اصلی آموزش را گذراندید دست از تحقیق و مطالعه برندارید و اطلاعات جامعی از این ورزش بدست آورید .

بطور مثال استفاده از چتر نجات یک امر الزامیست اما عده ای تصور می کنند که بال به تنهایی می تواند ایمنی آن ها را تضمین کند اما با مطالعه سقوط ها و مرگ و میر های ناشی از عدم استفاده از چتر نجات این هشدار را حتی به اساتید این حوزه می دهد تا استفاده از چتر نجات را اصلی ترین وسیله ایمنی قلمداد نمایند .

یا اگر سقوط ها و مرگ های ناشی از ، خاموش شدن پاراموتور را بررسی نمایید و اطلاع کافی را در این مورد داشته باشید به اهمیت چکلیست پرواز و کنترل دقیق پاراموتور پی خواهید برد .

در نتیجه توصیه اکید ما به شما استفاده دقیق و میلیمتری از قوانین پرواز است و اینکه هرگز نکات ریز و ساده را دست کم نگیرید .

پیشنهاداتی در باره محدودیت های امنیتی و آموزشی
کارآموزان همیشه باید با نظارت مربی پرواز کنند. قبل از بدست آوردن کلیه مدارک مورد نیاز آنها همیشه باید تحت نظارت مستقیم وی باشند.

کارآموزان فقط باید با پاراگلایدرها و هارنس های مناسب کارآموزی پرواز کنند که توسط مربی حتما چک شده باشد. کارآموزان فقط می توانند عملیات تنظیم و تعمیر را تحت نظارت و تائید مربی انجام دهند.
کارآموزان باید پرواز های نمایشی و مسابقه ای را متناسب با مرحله آموزشی که در آن قرار دارند، همیشه با نظارت مستقیم مربی انجام دهند.
خلبانان كساني هستند که از آنان انتظار می رود با همه قوانین کاربردی و پروازی ملی و قوانین پروازی محلی آشنا بوده و از آنها پیروی کنند.
خلبانان نباید در رقابت ها و پرواز های نمایشی شرکت کنند که به استاندارد های بالاتر از سطح آنها نیاز دارد.
حداقل سن: برای پرواز پاراگلایدر 18 سال است، افراد با حداقل 16 سال سن همراه با اجازه نامه کتبی از والدین و یا قیم می توانند آموزش را شروع نمایند.

مبتدیان در سایت های ساده پرواز کنند :

کارآموز می تواند فقط در سایت های ابتدایی و یا متوسط با باد یک دست و آرام 0 تا 15 کیلومتر پرواز نماید. بلند شدن یا takeoff باید حتما رو به باد باشد. از پرواز در شرایط بالارونده و TURBULENT اکیدا بپرهیزید و چنانچه این شرایط در منطقه وجود دارد مستقیم و دور از سایت در مناطق آرام تر پرواز نمائید تا بصورت عادی در منطقه مناسب فرود آید. همچنین از پرواز کردن به تنهایی در این مقطع خودداری کنید.

سایت پروازی مبتدی منطقه ایست با پوشش صاف و هموار، ترجیها با پوشش برف، شن، چمن یا سنگ ریزه به شکلی که مناسب برای پرواز در ارتفاع کوتاه می باشد. محدوده پرواز و فرود، همچنین فضای بین این دو نقطه باید از هرگونه مانع و یا خطر احتمالی دیگر خالی باشد و فضایی کافی برای عملیات امنیتی وجود داشته باشد. باید امکان اینکه همه فرآیند پرواز در یک خط مستقیم صورت بگیرد در سایت وجود داشته باشد.

سایت پروازی متوسط که محدوده پرواز و فرود آن و همچنین فضای بین این دو منطقه بدون مانع بوده و فضای کافی برای هر عملیات امنیتی را داشته باشد. منطقه بلند شدن از زمین باید هموار بوده بگونه ای که قبل از به پرواز در آمدن به سرعت کافی برای پرواز بتوان رسید. منطقه فرود نیز باید وسیع بوده بطوریکه با یک مانور معمولی در ارتفاع و فاصله خوب بتوان به این منطقه رسید. اگر منطقه فرود را نمی توان از منطقه پرواز دید. باید ارتباطی دو طرفه بین این دو نقطه برقرار کرد.
قبل از دستیابی به مرحله بعدی بسیار حائز اهمیت است که کارآموز اصول تئوری را بخوبی مهارت های عملی بداند. بخصوص کنترل کردن سرعت هوائی در سرعت های پائین تر و کاربرد صحیح فرامین به منظور پیش گیری از وآماندگی. این مسئله در پروازهای مستقیم و همچنین در چرخش ها اهمیت بسیار دارد.
جهت کسب حداقل تجربه، کارآموز می بایست حداقل 5 روز پروازی یا حداقل 20 پرواز را تمرین کند و بطور کلی همه موارد لازم را کسب کند.


موارد دیگر :

دانستن مواردی همچون موقیعیت آب و هوا :

سرعت باد و وضعیت هوا یکی از اساسی ترین مسائل در پرواز است ، شما می توانید با دانلود نرم افزار های هواشناسی و استفاده از گزارش های هواشناسی محلی از رسانه ها سرعت باد در روز پرواز ، دمای هوا ، وضعیت ابرناکی ، بارش و … را پیشیابی نمایید . پرواز در روز های بارانی و طوفانی نباید صورت بگیرد و دانستن نوع پرواز و نوع وزش باد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .

دانستن آیرودینامیک (تاثیر باد بر جسم در حال حرکت ) :

مواردی همچون وزن شما ، طول بال یا چتر ، نوه هارنس ، زاویه وزش باد ، جهت باد ، فشار هوا و … همگی هوامل آیرودینامیک هستند و دانستن ان ها الزامیت . توضیحات تخصصی در باره آیرودینامیک و موارد ایمنی آن در قسمت های دیگر سایت موجود است و با استفاده از قسمت جستجو می توانید به اطلاعات ان دستذسی داشته باشید .

وجود مربی و یا تیم امداد

افراد در تمام سطوح الزاما” می بایست در حضور تیم امداد و یا امبولانس اقدام به پرواز نمایند ، در صورتی که تیم امدادی حضور ندارد میبایست یک خودرو  آماده استقرار داشته باشد تا در صورت وقوع حادثه و آسیب دیدگی خلبان یا آموزنده سریعا ایشان را به مراکز بیمارستانی انتقال دهد .

 


 

این مطلب می تواند گسترده تر باشد ، موارد بیشتر و یا اصلاحیه ها را می توانید در بخش نظرات قرار دهید

برای مشاهده سایر دروس آموزشی اینجا کلیک نمایید

منابع :

سایت پاراموتور

گزیده ای از محمد رازقی

ashkan

عاشق پرواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *