آموزش پاراگلایدر – بند ، لاین ، کنترل ، رایزر ( قسمت 4 )

قسمت چهارم آموزش مجازی پاراگلایدر – بند ها و طناب های متصل به پاراگلایدر و فرمان و ترمز ( کنترل  ) پاراگلایدر

مشاهده لیست تمام آموزش های سایت
بند ها و طناب هایی که در پاراگلایدر وجود دارد تحت عنوان لاین و رایزر شناخته می شوند و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ، جنس و ساختار آن ها در قسمت سوم آموزش ارائه شد و در این آموزش بیشتر با این بخش از پاراگلایدر آشنا می شوید .

عکس کامل از رایزر ، بند ها ، ترمز و کنترل پاراگلایدر
عکس کامل از رایزر ، بند ها ، ترمز و کنترل پاراگلایدر

وظیفه لاین ها چیست ؟

لاین های پاراگلایدر
لاین های پاراگلایدر

لاین ها وظیفه دارند تا به بهترین شکل ممکن شخص را به بال وصل کنند ، تصور کنید که نوع بال تفاوت دارد و مانند بال پرنده یا کایت های چند سال پیش است ، در نتیجه هیچ لاینی وجود نداشت و تعاریف ما در این قسمت کاملا متفاوت بود ، حال که بال ابداع شده و نتیجه بر این شد که مهمترین ابزار پرواز فوق سبک پاراگلایدر باشد در نتیجه لاین ها نقش بسیار اساسی ای را اجرا می کنند .

لاین ها از پایین دو عدد هستند که به هارنس وصل می شوند و در میانه تقسیم به چند لاین دیگر می شوند که در نهایت به بال وصل هستند . معمولا 8 لاین در سمت چپ و 8 لاین در سمت راست وجود دارد اما در پاراگلایدر های مختلف این تعداد فرق دارد  .

synergy4_tirante

  1. قرقره مخصوص ترمز
  2. جداره(حاشیه) با دکمه مغناطیسی
  3. نگه دارنده دسته ترمز
  4. دکمه ی مغناطیسی ترمز
  5. قلاب نگهدارنده بند ها
  6. قرقره کنترل کننده در مواقع سرعتی
  7. قلاب ( کلیپس ) برای کنترل کننده سرعت
  8. رایزر اصلی ( نگه دارنده بند ها و متصل کننده به هارنس ) که رنگ های مختلفی دارد

 

تعویض لاین ها

تعویض لاین ها فقط به افرادی که گواهینامه  مربیگری دارند توصیه می شود و  لازم بذکر است که خلبانان اماتور و تازه کار به هیچ عنوان به تنهایی اقدام به تعویض لاین نکنند .

هر لاین به صورت خاص خود ترمیم یا تعویش می شود . بطور مثال در ویدئوی زیر ، نحوه تعویض لاین اصلی و اتصال آن به رایزر را مشاهده می کنید .

 

بند فرمان یا کنترل سرعت در پاراگلایدر

کنترلر
کنترلر پاراگلایدر

پاراگلایدر بر خلاف چتر های سقوط آزاد فرمان بسیار دقیقی دارد و خلبان می تواند به راحتی جهت های مختلف را به وسیله دو بندی که در دست دارد کنترل نماید ، این کنترل در پاراموتور نیز شبیه به پاراگلایدر است . برای کنترل سرعت و تغییر مسیر از این بند استفاده می شود . در تصویر سمت راست که مشاهده  می کنید بند مخصوص کنترل سرعت و جهت دهی توسط یک دکمه بین دو انگشت خلبان قرار گرفته است ،  این یک فرمان پاراموتور است ،  در واقع ترمز ، پدال موتور و فرمان همگی در یک نقطه قرار گرفته اند که این در پاراگلایدر ها و پاراموتور های دیگر  فرق دارد اما در اصل همه ان ها با یک مکانیزم عمل میکنند و ممکن است هر کس با سلیقه و نظر خود تغییری به ان بدهد .  در بالا تر شماره 7 مربوط به بند کنترل است و در پایین تر شما دسته ترمز را مشاهده  می کنید ، در آموزش های مربوط به پاراموتور بیشتر در مورد پدال موتور توضیح داده شده است .

برای تغییر جهت چپ و راست کافی است یکی از دسته های ترمز را به پایین بکشید ، به فرض برای چرخیدن به راست ، دسته ترمز راست را کمی به پایین می کشید ، کشیدن همزمان هر دو دسته به منزله ترمز گرفتن است .
بند سرعت به جلوی بال پاراگلایدر متصل است و با کشیدن ان جداره جلویی تنگ می شود و این امر موجب کاهش ورود فشار به جداره میانی بال شده و سرعت افزایش میابد . این موضوع به کاهش ارتفاع نیز کمک می کند .
انواع کنترل کننده ها که دو بند سرعت را مشترک میکنند
انواع کنترل کننده ها که دو بند سرعت را مشترک میکنند

 

بند کنترل متوصل به کلیپس پایی
بند کنترل متوصل به کلیپس پایی

 

در پاراموتور علاوه بر این ها یک پدال دستی برای افزایش و کاهش سرعت موتور نیز وجود دارد که با ترمز مشترک است

 

بند فرمان – ترمز پاراگلایدر و پاراموتور

در هنگام فرود کشیدن ترمز یک امر حیاتیست ، ترمز نه تنها از آسیب های جدی جلوگیری می کند بلکه یک فرود زیبا را رقم می زند ، حرفه ای ترین خلبانان هم بدون کشیدن ترمز به زمین برخورد می کنند و این موضوع در فستیوال ها و مسابقات یک مساله خنده دار تلقی می شود ! پس در استفاده از ترمز دقت و وسواس خاصی بخرج دهید . در قسمت بالاتر بند ترمز و نحوه اتصال آن توضیح داده شده است و همچنین گفتیم که برای چپ و راست بردن پاراگلایدر می بایست از یکی از ترمز ها استفاده شود .

دو بند ترمز به ناحیه عقبی بال وصل هستند و وقتی کشیده می شوند جلوی بال بالا رفته و عقب بال پایین می آید ، در نتیجه فشار هوایی که درون جداره داخلی بال وارد میشود بیشتر شده و از عقب بال این فشار هوا مسدود می شود که موجب افت سرعت خوهد شد ، اگر یکی از ترمز ها کشیده شود این اتفاق برای یک سمت بال می افتد و با عث چرخیدن و جهت گرفتن می شود .

 

brake_handle
تصویری از یک دسته ترمز پاراگلایدر

 

مدرس : اشکان مهین فلاح ، منبع سایت پاراموتور www.para-motor.ir

ashkan

عاشق پرواز

  1. اي كاش اين ورزش براي همگي علاقه مندان فراحم مي شد ولي چون هزينه آن بالاست متاسفانه به آرزويي دست نيافتني تبدل شده

    1. البته اگر بخوایم قیمت این ورزشو با هیجان و لذتش مقایسه کنیم ارزان ترین ورزش محسوب میشه .
      تصور کنید که فقط با یکی دو میلیون تومن بتونید پرواز کنید …

    2. میخام ببینم سن مهمنیستش واز موقعی که بخام شروع بکنم برای اموزش تا موقع که مدرکه پروازشو بگیرم کلا باخریده چتر باکلاس رفتنش چه زمانی وچقدر باید هزینه کنم ممنونتون میشم دوستون دارم که به انسانها اموزشه پرواز میدین که بالاترین رویای هر انسانی هستش

  2. پارا گلایدر یا همون چتر بدونه موتور چونکه تو دماوند هستم من میبینمکه با پارا گلایدر پرواز میکنن

  3. سلام خدمت اساتید محترم
    من وحید هستم یک علاقمند مبتدی به پرواز “پاراگلایدر و پارا موتور”
    لطفا راه درست و کوتاه برای دریافت مدرک و اجازه پرواز
    و شماره مرجع برای استعلام قیمت تجهیزات مرتبط رو بفرماییئ از کجا میتونم پیگیری کنم ممنون میشم شماره برام بگذارید
    حساب تلگرام @vahidkashanii
    9368719005
    به دنبال تجهیزات مرتبط پاراموتور و پاراگلایدربرای پرواز دونفره هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *