هواشناسی یکی از اصلی ترین مولفه های یک پرواز ایمن و سالم است ، چرا که معمولا افراد در مناطق کوهستانی اقدام به پرش می کنند و فقط افرادی که با پاراموتور پرواز میکنند از امنیت آب و هوایی بیشتری برخوردار هستند ( مناطق دشت و کویری ) اما در مجموع پرواز در امن ترین مناطق نیز مانند ساحل و یا کویر می تواند دستخوش پدیده های محیطی مانند وزش شدید باد و یا صاعقه و … شود ،لذا آگاهی از وضعیت دقیق هوا در هنگام پرواز امری حیاتیست .
امروزه ابراز زیادی برای سنجش میزان باد ، دمای هوا و … وجود دارد که ما به اساسی ترین آنها اشاره خواهیم داشت .
بررسی گزارش های هواشناسی :
ابتدایی ترین موضوع سنجش وضعیت کلی هوای منطقه ایست که قصد پرواز در آن را دارید ، شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن های هواشناسی و یا مرور سایت های خبری معتبر وضعیت هوای روز های پیش رو را بسنجید .
پرواز در شرایط زیر ممنوع است :
- وزش باد متناوب ( در فصل پاییز و اوایل بهار از پرواز خود داری نمایید )
- وزش باد تند
- وزش باد به سمت دریا
- وزش باد از سمت کوه به پایین ( مانند منطقه منجیل )
- آسمان بارانی
- آسمان برفی
- رعد و برق و یا احتمال وقوع آن
- مه آلود بودن هوا ( حتی بخش کوچکی از کوهستان )
- هنگام شب
پس اگر حتی یک مورد از موارد بالا شامل حال شما می شود از پرواز خودداری نمایید ، تاکید میکنیم که به هیچ وجه در مواقع وزش باد جزئی بخصوص در فصل پاییز و اوایل بهار از هرگونه پرواز اجتناب نمایید چرا که وضع هوا به هیچ وجه قابل پیشبینی نیست و متاسفانه بسیاری از دوستان باتجربه ما به دلیل همین سهل انگاری کوچک جان خود را از دست داده اند .
در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد باز هم استفاده از ابزار هواشناسی لازم است ، چرا که در هر شرایطی وزش باد وجود دارد و کنترل دقیق آن می تواند به کیفیت و امنیت پروازی کمک نماید .
بادنما پارچه ای :
همانطور که در مطلب قبل نیز اشاره شد ، بادنما یکی از اصلی ترین ملزومات پرواز است و حتما می بایست جهت و شدت باد را با این وسیله در نظر داشت ؛ این وسیله در هنگام تیک آف و یا فرود می تواند به خلبان این اجازه را بدهد تا با توجه به جهت وزش باد فرود و یا برخاستن را کنترل نماید .
دماسنج :
بهتر است در کنار ارتفاع سنج یک دماسنج نیز به همراه داشته باشید ، هرچند که این مورد نادر است اما دمای هوا می تواند برد تمرکز و یا حتی گرفتی عضلات شما موثر باشد ، البته این مساله در هوای مطلوب الزامی نیست اما در پرواز های زمستانی بسیار حائز اهمیت است .